Čo je EMOGYM?

EMOGYM je jednoducho použiteľný nástroj pre skupinovú prácu s mladými ľuďmi vo veku 11-16 rokov.


Poskytnúť mladým ľuďom priestor, kde dokážu lepšie spoznať seba aj iných, učiť sa zvládať konflikty, stres a iné životné prekážky, lepšie komunikovať, nadväzovať aj udržiavať si zdravé vzťahy a v konečnom dôsledku získať pre seba mimoriadne dôležité sociálne zručnosti, emočnú odolnosť, životnú pohodu a dobré duševné zdravie. Veríme, že tieto zručnosti ich lepšie pripravia na život a pomôžu im byť úspešnejšími vo vzťahoch, aj v pracovnom prostredí.

Týmto spôsobom prispievame k budovaniu širšieho cieľa –  spoločného dobra v našej krajine.


EMOGYM je slovenská verzia programu s pôvodným názvom KOBS, ktorú vypracoval anglický školský a detský psychológ Dr. Stevan Radoja. Dr. Radoja už 35 rokov pracuje ako učiteľ, konzultant pre špeciálne vzdelávanie potreby detí a tiež ako psychológ pre špeciálne vzdelávacie potreby detí, ADHD a autizmus.

Zaoberá sa vplyvom konfliktov a rôznych druhov kríz a stresu na deti, vytvára programy na zmiernenie dopadu stresu a nástroje na dlhodobé zlepšenie duševného zdravia a psychickej odolností detí a mladých ľudí.

Na príprave slovenskej verzie sa ako jej garantka podieľala Mgr. Martina Bobulová, ktorá vytvorila a vedie aj odbornú časť úvodného školenia pre realizátorov. Vo svojej psychologickej a terapeutickej praxi sa dlhodobo venuje najmä adolescentom. Štyri roky pracovala s deťmi a adolescentmi s poruchami správania a učenia a zo svojich skúseností a praxe hlboko vníma potrebu rozvíjania detí a adolescentov v oblastiach emocionálnej a sociálnej inteligencie, prostredníctvom ktorých sa zvyšuje ich duševná odolnosť a úspešnosť v živote. 

Praktickú časť školenia – ukážku jednej či dvoch lekcií programu – a viaceré podporné nástroje vytvorila Mgr. Adriana Macková, dlhoročná pedagogička, mentorka učiteľov (v rámci Regionálneho centra pre podporu učiteľov) a absolventka viacerých odborných kurzov a vzdelávania pre pedagogických pracovníkov (Komenského inštitút, Leaf, Mentoria).

Program do slovenčiny preložila Mgr. Miroslava Bajaníková, ktorá má viac ako 20-ročnú skúsenosť s prekladateľskou činnosťou, lektorskou, učiteľskou praxou aj projektovým manažmentom.


Autor programu, Dr. Radoja, od vypuknutia vojnového konfliktu na Ukrajine aktívne pracuje s psychológmi, učiteľmi, sociálnymi pracovníkmi aj rodičmi, ktorí pomáhajú deťom na Ukrajine prekonávať traumy v súvislosti s tragickými udalosťami, ktorých boli svedkami, a ktorých dôsledky znášajú. Jedným z nástrojov, ktoré na to využíva, je aj KOBS – pôvodná anglická verzia programu EMOGYM. V rámci tejto spolupráce navštívil pri viacerých príležitostiach aj Slovensko a program poskytol do užívania svojim slovenským kolegom z oblasti detskej psychológie.

Finančne aj projektovo sa ho ujala Slovenská katolícka charita, ktorá podporila a umožnila jeho preklad do slovenčiny, kontextualizáciu aj šírenie povedomia o jeho existencii v priestore slovenského vzdelávacieho systému.

Na tomto mieste chceme podčiarknuť, že program vychádza z vedeckých poznatkov a dlhodobého výskumu v oblasti emocionálnej inteligencie a kognitívno-behaviorálnej teórie. Nenesie prvky žiadnej ideológie ani náboženstva a je vhodný pre mladých ľudí rôzneho vierovyznania, národnosti alebo etnickej príslušnosti.


Program ponúka vypracovanú metodickú príručku pre učiteľa/vedúceho skupín a pracovný zošit (zápisník) pre žiakov. Sú to nástroje, ktoré konkrétnu skupinu sprevádzajú 51 lekciami postavenými na skupinových rozhovoroch. Každá lekcia je zameraná na jednu zo siedmych kľúčových tém, ktorým sa program venuje. (Zoznam tém je uvedený nižšie). Ak by ste mali záujem o náhľad lekcie, prosíme, napíšte nám na emailovú adresu emogym.program@gmail.com.


Kľúčové témy, z ktorých vychádza obsah jednotlivých lekcií programu, sú nasledovné:

  1. Sebadôvera, sebahodnota a budovanie priateľstiev
  2. Myslenie, emočné prežívanie a správanie
  3. Predchádzanie konflliktom a riešenie konfliktných situácií
  4. Motivácia a stanovovanie si cieľov
  5. Ako lepšie porozumieť sebe aj ostatným
  6. Ako sa vysporiadať so šikanou a kyberšikanou; úloha sociálnym médií v našom živote
  7. Ako sa vysporiadať s obavami a stresom

V škole (ZŠ alebo SŠ) v rámci vyučovania (napríklad počas triednických hodín, ranných kruhov, hodín etiky alebo náboženstva alebo špeciálne vytvoreného predmetu).

V menej formálnom prostredí – na stretnutiach mladých v kluboch, v záujmových skupinách a podobne.


Učitelia, členovia podporného školského tímu, psychológovia, vedúci skupín mládeže a ďalší, ktorí majú skúsenosť so skupinovou prácou s deťmi a mládežou. 

Realizátori pred začiatkom práce s programom absolvujú 1-dňové školene, ktoré ich vybaví potrebnými teoretickými aj praktickými informáciami. Potom v priebehu realizácie dostávajú priebežnú podporu zo strany projektového tímu v podobe mentoringu, konzultácií a pravidelných (obvykle online) stretnutí komunity realizátorov (tzv. community of practice), ktorá je miestom spoločného zdieľania skúseností, učenia sa jeden od druhého, hľadaní odpovedí na aktuálne otázky či ťažkosti, ale aj samozrejme aj úspechov a dobrej praxe.


Materiálne vybavenie potrebné na realizáciu programu EMOGYM je minimálne: metodická príručka, zápisník pre žiaka, tabuľa/flipchart, trieda, samostatná miestnosť respektíve pokojné prostredie umožňujúce vytvorenie pocitu psychologického bezpečia.